Loslaten van tekeningen

Eerder schreef ik over Zen Zien Tekenen als hulpmiddel om rust in je hoofd te krijgen, om je even niet mee te laten slepen in gedachtetreintjes. Om zo ruimte te maken voor de buitenwereld.

De aandacht voor het zien tijdens Zen Zien Tekenen kan helpen gedachtetreintjes stil te zetten. Maar meteen ligt er een ander gevaar op de loer: er komen gedachtes op over de tekening zelf…

De lijnen kloppen niet met wat ik zie.
Het ziet er slordig uit.
Het lijkt niet.

En voor je het weet doe je je best om een ‘mooie’ tekening te maken. Je focust je niet meer op het zien. Je gaat oordelen, nadenken over hoe het beter kan. Je hebt minder aandacht voor wat er om je heen is.

Had je je aandacht eerst verlegd van je gedachtetreintjes naar de buitenwereld, nu richt hij zich op je tekening, en op je wil om te presteren. Voor de meesten van ons is dat lastig. Niets menselijks is ons vreemd.

Zo kan Zen Zien Tekenen een oefening worden in ‘loslaten’: steeds opnieuw teruggaan naar de aandacht voor het zien. Steeds weer proberen je niet zo druk te maken over de tekening die daaruit voortkomt.

Oefeningen gericht op loslaten

Er bestaan oefeningen die helpen bij het loslaten.

Je kunt een tekening bijvoorbeeld terugkijken en dan proberen aan de lijnen te zien waar je echt aandacht had voor je omgeving en waar je eigenlijk vooral bezig was de lijnen wat ‘mooier’ of wat kloppender te maken. Dit is vooral een confrontatie-oefening die je kan stimuleren het volgende keer wéér te oefenen.

Een andere aanpak is om tijdens het tekenen zo weinig mogelijk — of zelfs helemaal niet — op je papier te kijken. Dan wordt je zeker niet afgeleid door de getekende lijnen.

Je kunt ook de gewoonte ontwikkelen je tekening naderhand weg te gooien — misschien zelfs ongezien. In de wereld van de haiku-poezie doet een legende de ronde die hiermee te maken heeft. Haiku-dichten is namelijk — net als Zen Zien Tekenen — ook een oefening in jezelf openstellen voor de natuur, voor je omgeving. Volgens die legende schreven haiku-dichters hun haiku’s op briefjes die ze niet bewaarden maar door de wind lieten meenemen, de wereld in. Zonder een naam erop en zonder de haiku ooit terug te zien. Zo zou je ook bij Zen Zien Tekenen je tekening naderhand weg kunnen gooien, of ergens achter kunnen laten. Maar dat gaat bijna iedereen te ver.

Ik doe dat zelf bijvoorbeeld niet. Ik bewaar ze. Als herinneringen aan tekenmomenten. Als ik een tekening terugzie, herinner ik me namelijk direct weer de situatie waarin ik zat te tekenen. Dat is dan weer een mooie stimulans om door te gaan. Over het bewaren van tekeningen, er naderhand nog eens naar kijken en er dan eventueel nog wat aan doen, schreef Maria Adriaens eens een brief aan Leo van Vegchel. Die is de moeite waard om ook eens te lezen. De aanbevelingen in die brief volg ik nu en dan op. Je vind de brief hier.  (Dank aan Nelleke voor de tip) 

Ik heb in het verleden wel gemerkt dat naarmate ik mijn tekeningen meer aan anderen liet zien (of ze deelde op Facebook, of Instagram), ik het belangrijker begon te vinden dat de tekeningen ‘mooi’ werden. Ik durfde er steeds minder op te vertrouwen dat mijn tekenhand vanzelf zijn werk wel deed. Sindsdien bewaar ik mijn tekeningen nog wel, maar deel ik ze wat minder uitbundig.

Wil je ook kennismaken met Zen Zien Tekenen, dan kan dat op verschillende plaatsen in het land, zie daarvoor de aankondigingen voor introductiecursussen  op de website van Zen Zien Tekenen. Voor lessen in de buurt van Rotterdam kun je je ook via deze site aanmelden, kijk daarvoor hier.

2 gedachtes over “Loslaten van tekeningen

  1. Mooi verhaal Arnold! En heel herkenbaar. Maar je kent de brief van Maria over het bewaren en weggooien van tekeningen wel, he? (staat op de site).

    1. Dag Nelleke, dank voor je reactie. Goede reminder. Je doelt op die brief over ‘koesteren van je tekeningen’ neem ik aan? Ik ga een verwijzing daarnaar toevoegen achter het verhaal.

Hier kunt u reageren op dit bericht.

